Als je benen te lang zijn en je armen te kort

Pashimottanasana: een moeilijke naam voor een houding die er op het eerste zicht gemakkelijk uit ziet tot je ze zelf begint te beoefenen.

Even vertalen: voorwaartse buiging zittend... Ja de houding waarbij ik zeg "als je benen te lang zijn en je armen te kort, leg dan je handen op je onderbenen".  



Een houding waar al wel eens wat frustratie rond heerst. Zo van "ja maar, ik kan niet aan mijn tenen". Iets wat ik heel vaak zie tijdens de lessen is dat mijn studenten dan beginnen rondkijken naar anderen, zo van mijn buur kan wel aan zijn/haar tenen en ik niet. En dan zie ik hoe er frustratie ontstaat en hoe er verder gerokken wordt en misschien zelfs door de grens van je lichaam heen om toch maar (niet) aan die tenen te geraken.

En tijdens het beoefenen van de houding in de lessen zei ik tot voor kort "Met de nodige oefening en geduld ga je dat zeker kunnen"...  

Ik moet op mijn stappen terugkeren. Door de voorwaartse buiging verder te onderzoeken kom ik tot de vaststelling dat er mensen zijn die de houding nooit gaan kunnen. Om de doodeenvoudige reden dat de bouw van hun heupen dat niet toelaat. 


Het kan zijn dat het onderste stuk van je heupen wat dikker is, waardoor er een druk ontstaat op de kop en het bovenste gedeelde van het bot in het bovenbeen. Dus tenzij dat je een stuk van je heup afzaagt - ik zou je dat niet aanraden ;-) - is het voor jou fysiek niet mogelijk om bij de voorwaartse buiging zittend met je handen aan je voeten te geraken.



Het kan ook zijn dat je niet aan je tenen geraakt omdat je hamstrings (spieren aan de achterkant van de bovenbenen) en je onderrug stijf zijn en extra oefening nodig hebben.

Hoe kan je te weten komen of het aan je heupen ligt of aan je hamstrings? 

Heel simpel: als je niet verder voorover kan, je hebt het gevoel dat je heupen op hun limiet zitten (en dat is dan ook zo) en je voelt geen of weinig rekking in je hamstrings dan heb je heupen die niet toelaten dat je met je handen aan je voeten geraakt.

Voel je het trekken in je hamstrings en in je onderrug én heb je het gevoel dat je verder zou kunnen als je spieren ontspannen, geen gevoel van blokkering in de heupen dan is de boodschap: oefenen en blijven oefenen, want dan kan je het wel leren.

De voorwaartse buiging zittend is en blijft een goede houding ook al laten je heupen niet toe van met je handen aan je voeten te geraken. De houding zorgt voor een goede rekking van de rug, preventie van rugproblemen, is ook een heel goede compensatie voor achterwaartse buigingen. Bovendien zorgt het ook voor het stimuleren van de werking van de ingewanden.

Yoga is dan ook geen competitie, je doet yoga op je eigen niveau en je houdt rekening met je grenzen.


Hari Om, dank u voor de Yoga :-)


Conny Smeets

Yogalerares


Tekening van de heupen: met dank aan Yogamagzine



© Conny Smeets 2016