Thuis Yoga doen: Frequently Used Excuses ;-)


Je hoort het mij vaak zeggen tijdens de yogales: "Als je thuis eens Yoga doet dan..." gevolgd door een aantal tips hoe je veilig Yoga kan doen in je eentje. 

Tijdens de les krijg ik daar dan niet veel reactie op. Voor en na wel. In de aard van "ik wil thuis wel yoga doen, maar het komt er niet van. Of de kinderen komen mij storen, of ik weet niet goed wat doen in mijn eentje... enzovoort ... Les excuses sont faites pour s'en servir, zoals het Franse spreekwoord het zo mooi stelt.

Yup, been there, done that of net niet.


Het is absoluut niet evident om in je eentje thuis yoga te doen. Na ruim 20 jaar ervaring hiermee weet ik daar écht àlles van ;-) én worstel ik daar zelf nog altijd mee. Ook als ervaren Yogini blijft het een strijd. Je weet dat het je deugd zal doen en toch is en blijft het moeilijk om er aan te beginnen. 

Je neemt je voor van "straks yoga te gaan doen" en dan komt er iets tussen: een andere taak die langer duurt dan voorzien, onverwacht bezoek, kinderen die iets aan de hand hebben, huisdieren die in de weg lopen... Noem het maar op: eigenlijk ken je de situaties wel.


Er zijn een aantal dingen die je kan doen om die excuses de pas af te snijden:

Bekijk je voornemen: wanneer ben je van plan om Yoga te doen? Neem die timing eens onder de loupe: kan dat wel? "Ik ga STRAKS yoga doen" is te vaag. Pak je agenda er bij en zet er effectief een afspraak met jezelf in om yoga te gaan doen. Plan het ook ruim: je wilt een uurtje yoga doen? Plan dan een uur en half. Dat geeft je de tijd om je plekje waar je wilt oefenen voor te bereiden en om na de sessie nog even de overgang te maken naar je dagdagelijkse drukke bestaan.
Voor mij persoonlijk werkt het het best van 's morgens vroeg yoga te doen voor ik iets anders doe. Afhankelijk van je dagindeling kan je dat voor jezelf aanpassen: meteen als je thuiskomt van werk/school, als de kinderen naar bed zijn. De timing die voor jou het beste werkt kiezen is "trial and error".

Spreek héél bewust met jezelf af van die timing te respecteren. De tijd staat in je agenda en neen je offert die niet op voor iets anders!

Spreek ook met je huisgenoten af dat ze die timing respecteren. Heb je kinderen of huisdieren die kunnen komen storen, spreek dan met je partner af dat hij/zij die bezighoudt terwijl jij je yoga doet.

Bereid verschillend yogasessies op VOORHAND voor. Je kan verschillende lengtes plannen, voor drukke dagen een kortere sessie, voor de iets minder drukke dagen een langere sessie, enz... Maak het niet te ingewikkeld. Bereid eventueel verschillende soorten sessies voor: energie-gevende voor 's morgens of tijdens de dag, rustgevende voor 's avonds. 

Gebruik mijn instructie video's die je op Udemy kan vinden. Je kan je deze lessenreeks aanschaffen via deze link: www.udemy.com



Zijn je kinderen ook geïnteresseerd in de yoga? Plan dan aparte korte sessies samen met hen en hou het speels. 

Zorg voor een speciale plek. Zelf heb ik de luxe (en dat is echt een luxe) van een eigen yogakamer te hebben. Afhankelijk van je woonomstandigheden is dat niet voor iedereen mogelijk, maar zorg er dan voor dat je die plek makkelijk kan creëren om aan je yoga te beginnen. Leg je mat niet te ver weg, hou de kaarsjes bij de hand en steek je favoriete ontspanningscd alvast klaar in de cd speler. 

Trek je yogakledij een beetje of voorhand aan: heb je gepland van de yogasessie te doen van zodra de kinderen naar bed zijn? Trek je yogakledij dan meteen aan van zodra je thuis komt. Alweer een excuus minder om het niet te doen. Yogakledij is toch lekker comfortabel :-)

Het kan gebeuren dat je tot de vaststelling komt dat de sessie die je in gedachten had niet werkt op het ogenblik dat je op je mat staat: pas dan ter plekke aan naar wat je prettig vindt en noteer achteraf op je planning wat je veranderd hebt. Kan interessant zijn voor de volgende keer dat je die sessie wilt doen.

En de belangrijkste tip van allemaal: GENIET VAN JE YOGA :-)


Hari Om, dank u voor de Yoga :-)



Conny Smeets

Yogalerares.


© Conny Smeets 2017